brug in de mist

Vijf pijlers van communicatie

‘We kunnen gewoon niet meer communiceren!’ In coachgesprekken met mensen die kramp hebben in hun relatie is dit de op één na meest gehoorde noodkreet. De meest gehoorde is: ‘met hem/haar is geen normaal gesprek te voeren’. Herken jij dat ook? Dat het gewoon niet lijkt te lukken in de communicatie met je partner? Waarschijnlijk is er iets misgegaan op één van de vijf pijlers waarop alle communicatie is gebouwd. In een relatie waar sprake is van Ass, spelen deze pijlers net zo goed.

Pijler 1: Behoeften
Gesprekken voeren we op basis van de behoeften die we hebben. Met behoefte bedoel ik de onderliggende diepere reden om een gesprek aan te gaan. Je voert nooit voor niets een gesprek. Ook een praatje wat over het weer heeft een doel. Al was het maar om de relatie met de buurvrouw luchtig te houden. We zijn ons niet altijd bewust van het doel van een gesprek met de ander. Soms uiten we onze behoeften een beetje ongelukkig. Dan verwijten we de ander dat jij weer staat te koken, terwijl je eigenlijk wilt uitrusten of omdat je het graag samen wilt doen. Het helpt in de afstemming wanneer duidelijk is waar het gesprek voor bedoeld is.

Pijler 2: Inhoud
Alle gesprekken hebben inhoud. Ze gaan ergens over. Tenminste, soms lijkt het alsof het nergens over gaat. In de letterlijke zin van het woord is er altijd een ‘onderwerp van gesprek’. Ook als het over koetjes en kalfjes gaat is er dus een inhoud. Het koetje. Of het kalfje. De inhoud zijn de woorden die gezegd worden.

Pijler 3: Proces
Gesprekken hebben een bepaalde vorm. Het is de manier waarop je met elkaar spreekt. Soms afgesproken, soms ook als ongeschreven wetmatigheid. Het wel of niet aanhouden van een bepaalde volgorde van onderwerpen (inhoud) en de duur van een gesprek zijn onderdelen van het proces. Een vergadering in een bedrijf verloopt anders dan een coachgesprek of een avond op de bank met je partner.

Pijler 4: Relatie
In een gesprek ontstaat er een bepaalde wisselwerking met elkaar. Iedereen heeft een eigen ‘frequentie’. Die spelen een rol in gesprekken. De één is rustig van aard, de ander wat drukker. Voordat je in een gesprek stapt kom je ook ergens (fysiek) vandaan. De één zit nog in de haast van het werk. De ander is in het hoofd nog bezig met een verloren wedstrijd. Dit heeft allemaal invloed op de interactie met elkaar.

Pijler 5: Gevoel
We zijn voelende wezens! Gevoelens spelen altijd een rol. Zeker in gesprekken met anderen. We vinden namelijk altijd wel iets. Van iemand, van de situatie, van de ruimte zelf, de geur of het klimaat of de manier waarop iets is gezegd. Een collega heeft weer het hoogste woord, je puberzoon ligt weer dwars, de stem van de kassajuffrouw klinkt wel erg klagerig of je leidinggevende laat je wederom niet uitpraten. Ook vinden we vaak wat van het verloop van het gesprek. Het duurt te lang, is vol onbegrip of verloopt juist verrassend soepel. Gevoelens die hierbij de kop op steken kunnen een gesprek maken of breken.

Op allerlei fronten gebeurt er van alles in een gesprek. Soms bewust maar vaak ook onbewust. Voel je wrijving op de inhoud, het proces, in de relatie of in het gevoel? Het zijn signalen die aangeven dat het op het niveau van de behoeften al mis is gegaan. Verdere ruis voorkomen vergt dan eerst afstemming van het doel van het gesprek. Te beginnen bij het bij jezelf afvragen wat je van het gesprek verwacht. Een betere communicatie begint bij jezelf.

Deel:

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.